Naučite da se borite kao…kaskader?
Profesionalni borci imaju određenu granicu do koje idu dok ih tela ne izdaju i moraju da se penzionišu, ali koreografi? Oni mogu praktično živeti zauvek – na velikom ekranu!
Postoji sve veća potreba za talentovanim koreografima, pogotovo ovde u SAD-u pošto se filmski reditelji mnogo oslanjaju na kineske i japanske borce. Ali, koreografija nije baš ista kao borba. Vaš cilj je da pokušate da blefirate što bolje možete i uverite publiku da je jačina udarca bila zaista smrtna, bez toga da povredite jednog od glumaca čije lice mora ostati netaknuto.
Kako doći do filmske industrije bez pohađajnja časova glume?
Prva stvar kojom se morate opremiti, pre nego što uopšte krenete da pohađate časove borilačkih veština, kao što bi mnogi pretpostavili, je da se edukujete o tome kako se rade scene borbi u filmovima.
Mnogo toga čini stvaranje scene  i bilo bi mnogo delotvornije zaposliti kaskadera ili reditelja borbe da Vam pokaže šta filmski reditelj zapravo očekuje od podviga ili koreografske borbe.
Čak i ako imate iskustva u borilačkim veštinama, to Vas ne mora učiniti privlačnijim u očima reditelja. Zapravo, imati iskustvo u borilačkim veštinama, ali ne prave obuke u borbi na sceni može biti opasnije i manje uverljivo od glumca koji se nikad u životu nije borio, ali je imao osnove borbe na sceni (što oni često rade kad reditelji ne mogu da unajme iskusnog borbenog koreografa).
Steći prednost u Holivudu
Unajmljivanje treniranog koreografa da Vas obuči za borca na pozornici može biti razlika koja će Vas staviti na vrh gomile audicija za naredni popularni holivudski film. Ne dobija se mnogo takvih prilika iz razloga što mnogi ljudi žele da postanu najbolji.
A kada dobijete Vaš prvi posao na filmu, želite da ostavite dobar prvi utisak na reditelja, jer šanse su da neće biti više prilika. Sertifikat za borbu na sceni nije samo parče papira, nego će Vam doneti samopouzdanje da radite pod pritiskom.

Postanite sertifikovani glumac borbe i možda ćete jednog dana videti sebe pored Jasona Stathamaa, Jamesa Bonda, ili u narednom Matriks blokbasteru koji će koreografiju borilačkih veština dovesti na sasvim drugi nivo.
Kaskaderski tim ODBRANE
*Najbolji od najboljih na Srednjem zapadu
*Najbolji kaskaderski tim na Floridi
(Tim ODBRANE ima preko 150 boraca specijalizovanih za borbu oružjem, borbu prsa u prsa, vojne i policijske vežbe, ekstremne sportove, itd.)
Borbena koreografija / borba na sceni predstavlja izvođenje fizičkih borbenih veština i načela uživo na sceni dok glumite. Vežbajte sa najboljima u industriji i postanite sertifikovani glumac borbe.

Borbena koreografija je napravljena tako da stvori iluziju fizičke borbe bez nanošenja povreda izvođačima. Upotrebljava se na sceni uživo u operskoj i baletskoj, a i medijskoj produkciji, uključujući film i televiziju. Kaskaderi, glumci, plesači i borci uče borbene koreografije širom sveta.

Obuka borbe na sceni uključuje borbene veštine bez oružja kao što su prividni šamari, udarci, šutevi, tehnike bacanja i držanja; pozorišne adaptacije različitih formi mačevanja kao što su rapir i bodež, kratka sablja i sablja sa širokim sečivom, kao i korišćenje drugog oružja, naročito štapova i noževa; i specijalizovanije veštine kao što su profesionalno rvanje i različiti stilovi borilačkih veština. Međutim, borba na sceni može uključivati bilo koji oblik koreografskog nasilja i opcije su ograničene samo iz bezbednosnih razloga, kao i sposobnosti učesnika. Napomena: većina ovih tehnika je uzeta iz stvarnih borbenih tehnika, ali modifikovana tako da bude bezbedna za glumce. Na primer, iako postoji mnogo načina da se stvori iluzija šamara (što je, naravno, nešto što bi se zaista moglo izvesti tokom borbe), nijedan od ovih ne uključuje zapravo kontakt sa licem žrtve.
Najvažnija briga je bezbednost glumaca i publike. Ovaj uslov je doveo do adaptcije mnogih standardnih borilačkih veština i veština mačevanja specijalno za izvođenje. Na primer, mnogo osnovnih napada i odbijanja mačevima mora da bude modifikovano da bi sačuvalo lice partnera na sceni od vrhova mačeva, jer se u suprotnom rizikuje zdravlje partnera. Napadi se izvode tako da glumac cilja ili na prostor pored partnera, ili doseže do njegovog tela, ali se tu zaustavlja. Takođe, pošto njihovi likovi mogu pokušavati nasilnički da uvrću jedni drugima ekstremitete, šamaraju, udaraju, rvu se i učestvuju u zlobnim nenaoružanim borbama, glumci moraju da funkcionišu kao tim i da rade na što boljoj komunikaciji između sebe da bi osigurali bezbednu, uzbudljivu scenu borbe. Postoji znatna stručna procena koja određuje koji bi tehnički nivo bio prikladan za datog izvođača, uzimajući u obzir dodeljeno vreme za probu i očekivanja reditelja.
Faza borbe tokom probe predstave se naziva borbena proba. Koreografija se tipično uči korak po korak i vežba se veoma sporo pre nego što se poveća brzina koja je i dramatično ubedljiva i bezbedna za izvođače i njihovu publiku. „Poziv na borbu” ili kratka proba pre nastupa se izvodi svaki put, izdvojena za glumce da se uigraju i povećaju svoju mišićnu memoriju.

Nastup koji većim delom obuhvata borbu se vežba i nadgleda od strane profesionalnog koreografa borbe i može da uključi borbenog zapovednika, koji je zadužen za borbene pozive i obezbeđuje da su glumci bezbedni tokom trajanja izvedbe.

ZAPOSLITE ZAPOVEDNIKA BORBE

Zašto dobiti sertifikat?
Zašto bih imao sertifikat za borbu na sceni?
Da bi Vas bilo lakše zaposliti, a i zato što zaslužujete da imate potvrdu kao dokaz svojih veština.
Sertifikati postoje da bi olakšali producentima i rediteljima da prekinu dalju potragu. Oni su dokaz toga ko je zapravo treniran i iskusan u borbi na sceni a ko nije. „Ko sa liste izabranih mi može izvesti fizičke scene koje su potrebne ovom šou?” Pitanja kao ova ostvaruju kvalitet, budžet i glumce.
Kada uzmete u obzir potrebe za izvođenje i bezbednost industrije, Vaše veštine u borbi na sceni postaju mnogo pogodnije za prodaju, ako su u skladu sa standardima industrije.
Kako da znate da ste dovoljno dobri da možete ‘borbu na sceni’ staviti na listu svojih veština koja Vam može doneti novac, ako nije testirana?
Za šta me borba na sceni kvalifikuje?

Da se bezbedno i efikasno borite
Da efikasno komunicirate sa rediteljem borbi i pratite njegove instrukcije sa samopouzdanjem

Osnovni sertifikat u borbi na sceni predstavlja sigurnost pri izvođenju rutinskih borbenih tehnika. Takođe bi trebalo da budete sposobni za komunikaciju sa rediteljem borbi i da upamtite koreografiju.
Srednji sertifikat znači da ste napredovali, upoznali širi domet borbenih sredstava ili stilova borbi i da možete izvesti kvalitetne patose i neprekidne scene borbi.
Napredni sertifikat znači da ste dostigli onaj nivo koji je potreban za bilo kog standardnog umetnika, da ste veoma sposobni da izvodite sa iskrenošću u najkompleksnijim fizičkim scenama. Da možete upamtiti duže sekvence i nositi se sa stresom pri izvođenju što je razlog zbog kog je tok ispita za napredni sertifikat tradicionalno veoma zahtevan.
Šta nije u redu sa mojom koreografijom ili upravljanjem borbenim scenama ako imam sertifikate za glumca/borca?
Sertifikat glumca/borca na sceni predstavlja izvođenje i Vašu sposobnost da pratite uputstva i stvorite koreografiju na bezbedan način.
Često je potrebna decenija za onog ko vežba da se kvalifikuje za reditelja scena borbe. Zašto? – Brojni rizični elementi, uslovi izvođenja i umetnički zahtevi su neograničeni. Reditelj scena borbe mora pažljivo da ispita svoju teritoriju dok održava samopozudanje i reditelja i glumaca. Za ovaj trening je potrebno dosta vremena.
Uloga reditelja scena borbe snosi veliku odgovornost, ne samo u umetničkom delu njihovog posla, nego i što se tiče bezbednosti mnogih ljudi. Kao glumac, ne želite da budete odgovorni za slomljenu ruku, zub, bubne opne ili karijeru onog drugog. Ovo je razlog zbog kog Equity ističe da ne bi trebalo da se latite posla za koji niste kompetentni, pogotovo ako je u igri rizik.
Mnogi ljudi koji nemaju sertifikat unesu na listu borbu na sceni kao veštinu, zar ne?
Mnogo glumaca bi se moglo okriviti za “naravno da znam da jašem konja” laž u nekoj fazi. Imajte na umu da tendencija glumaca da lažu o svojim veštinama potkopava vrednost onih vrednih glumaca i veština koje su zapravo stekli.
Ova mala laž može da postane mnogo veći problem kad uzmemo u obzir da borba na sceni uključuje znatan fizički rizik.
U borbenim situacijama Vi niste samo odgovorni za bezbednost sebe, nego i  onih oko Vas. Takođe ste odgovorni da produkcija nastavi neometano.
Iz ovog razloga reditelji i producenti sve više traže neku vrstu potvrde veština borbe na sceni. Traženje validnog sertifikata zaobilazi te male laži i pomaže zagarantovanom kvalitetu. Ako im je potreban neko ko zaista može da izvede određene veštine, oni će najverovatnije tražiti sertifikat.
Ali na ‘Casting Call Pro’ i ‘Spotlight’ mogu samo da kliknem? Nije mi potreban sertifikat, zar ne?
Stvar koju treba uzeti u obzir je da reditelji i kasting direktori ne vole da gube vreme.
Spotlight ima sekciju u kojoj se utvrđuje nivo napredne spretnosti i zahteva da treba da bude od strane legitimnog udruženja borbe na sceni. Casting Call Pro obezbeđuje sekciju dodatnih veština kao i sekciju Vaše pozadine gde mogu da se navedu kvalifikacije i sertifikati.
Svodi se na Vaš lični integritet.
Svi znamo kako se reditelji osećaju ako na audiciji ne izgledate kao na fotografiji. Još je gore ako nemate u potpunosti veštine koje ste tvrdili da imate.
Koliko dugo traje sertifikat borbe na sceni?
Sertifikat je validan 3 godine, kao i sertifikat za prvu pomoć. To je zato što se izvođač veština neće dobro sećati svega što je pokazao na ispitu ako ne postoji dokaz skorije aktivnosti.
Sertifikati mogu da se produže u mnogim organizacijama pohađajući radionice koje pružaju ovakve usluge. Još bolje, pređite na naredni nivo i unapredite svoje veštine, čak i ako je Vaš prethodni sertifikat istekao.
Koje kompanije zapravo traže sertifikat pri zapošljavanju glumaca?
The Royal Shakespeare Company, Shakespeare’s Globe, National Theatre, the Royal Opera su tražile sertifikat u svojim opsiima kastinga.  Što je viši kvalitet produkcije kompanije, veće su šanse da zahtevaju kvalifikacije.
The YB Fight Directors su bili unajmljeni u više navrata od strane klijenata na audiciji isključivo zbog toga što su bili sposobni da izvedu borbu na sceni kada je produkciji to trebalo.
Prilično sam dobro građen i brzo shvatam. Zar neće produkcija jednostavno zaposliti nekog da me nauči?
Iako ne možemo govoriti u ime svih produkcija, možemo sa sigurnošću reći da kompanije koje unajmljuju specijalno trenirane glumca uštede znatno više vremena i novca za probe. I  uopšteno, oni dobiju bolji proizvod.
Veštine borbe verovatno ne čine 100% od razloga zašto je glumac izabran za ulogu, ali za audicije sa velikom konkurencijom za fizičku ulogu, kvalifikacija za borbu može biti veoma bitna.
Takođe ćete videti da ako ste deo filmske ekipe u glavnoj ulozi, možda nećete imati vremena da naučite nove veštine i da najbolje izvedete scene borbe. Ove scene su često najviše vredne pomena i najkritičnije. Ako izneverite publiku tokom tih scena, verovatno će Vas zapamtiti po tome, u negativnom smislu.
Posedujte veštine i najuzbudljiviji momenti filma će biti Vaši najbolji momenti.
Ko još biva obučen za borbu na sceni?
Osim glumaca…reditelji, reditelji pokreta, pripravnici kaskadera, plesači. U osnovi, ljudi koji razumeju borbu na sceni će unaprediti svoj rad. Neki ljudi bivaju obučeni jednostavno jer je zabavno i zahtevno. Mi ohrabrujemo menadžere scene da se prihvate toga da bi mogli da podrže teške borbene izvedbe boljim razumevanjem kroz šta glumci prolaze tokom snimanja scena borbi. Od bilo koga ko vežba sa YoungBlood-om će se očekivati da bude treniran kao glumac.
Ako se bavim borilačkim veštinama, zar se to ne računa kao borba? Zar nije to bolje od borbe na sceni?
Mi volimo da vidimo da je glumac veoma sposoban da barata borilačkim veštinama. Oni često poseduju i odličnu kontrolu tela, jako dobar uvid u borilačke veštine i brojne druge prenosive veštine. Ali iskreno, postoji jednak broj prenosivih veština u plesu, ako ne i više. A plesači su retko trenirani da ZAPRAVO udare ljude. Izvođači borilačkih veština koji dođu kod nas nauče kako da njihove borbe funkcionišu za publiku, kako da koriste borilačke veštine da zaštite svoje partnere u borbi, i da održavaju svoj rad bezbednim kada se radi o pozorištu ili filmu.
Obuka realne borbe nije rešenje svih problema i može čak i da stvori nekoliko. Istina o realnoj borbi je to i da nije samo do filma i pozorišta. Kad neko prisustvuje realnoj borbi, često se pita šta se desilo. Skoro uvek je nemoguće videti priču. Publika mora da prisustvuje tome šta se desi da bi ušla u priču koja se odmotava pred njima.
Isn’t stage combat swordplay just watered down fencing? Can’t I just do fencing?
Kao i izvođače borilačkih veština, mi volimo i glumce koji imaju iskustva u mačevanju. Moderno mačevanje je sport. U ‘Zlatnom dobu’ mačevanja mačevanje Swashbuckling filmova je više bila prerada mačevanja sabljama.
Vremena se menjaju, i sada je pozorišno mačevanje bliže istorijskom mačevanju (zapadne borilačke veštine). Međutim, većina istorijskih mačevalaca će prvi reći da mnoge od njihovih tehnika ne mogu bezbedno da se ponove na sceni, niti su obavezno moguće za ponavljanje u priči.
Borba na sceni odaje počast sportskom mačevanju i istorijskim borilačkim veštinama. Te borilačke veštine nam pomažu da ostanemo realni, i inspirišu nas da se uzvisimo.
Borba na sceni je skup fizičkih veština i principa koji se primenjuju tokom glume. Možete naučiti mnoge od ovih veština i principa izvodeći borilačke veštine, mačevanje, gimnastiku i glumeći, i možete biti uvereni da ćete biti sposobni da ih izvodite na sceni.
Ali ako želite da ubedite ljude koji zapošljavanju glumce, onda bi trebalo da učite od najboljih učitelja i postanete sertifikovani glumac borbe.

Comments

Učlani se:

 

Asocijacije, Federacije, Klubovi, Instruktori, nazovite predstavnika ODBRANA Tima u Srbiji i postanite clan Srpske Asocijacije Borenja i Streljastva, punopravnog clana Svetske Federacije!

Telefon:    +381 69 699232
Email:    info@odbrana.rs
Adresa: Brace Jerkovic 137A, Vozdovac 11010 Beograd, Srbija